2017. március 10., péntek

Részletesen a természetes kovászról, ahogy én csinálom.

Tudom, tudom, már mindenütt a kovász készítés olvasható de most jött el az én időm és beszámolok hogy én, hogyan csinálom.
Próbálkoztam már többször is a kovász készítésével de bizony többször is kudarcot vallott a gondos nevelgetés, mégis csak ki kellett dobni az elhalt kovász kezdeményt.
A kovász készítés mindig az álmaim között szerepelt de elérhetetlennek tűnt számomra.
Sok-sok kérdés merült fel bennem és bevallom a sok más-más leírás mindig tévútra sodort.
Miért kell 12x etetni?
Nem értettem, hogy miért kell kidobni (sok helyen ezt olvastam) a többlet kovász kezdeményt? Próbálkoztam más-más fajta lisztekkel, sajnos sikertelenül , eddig.
Nos végre rátaláltam Béres Gyula kovász készítési tanácsaira, amit köszönök, nagy segítség volt számomra!
Mindent megértettem és nagy lendülettel fogtam hozzá a kovászoláshoz!

Kisebb változtatásokkal megszületett az én kovászom is.
A bejegyzés végén részletesen leírom a kovász készítését!
Leírom mit tapasztaltam és hogyan csinálom.
Mint látjátok már egyszerre hat üveggel lett az érett, sütésre kész kovászom.
Hogy miért lett hat üveggel??


 Én nem dobtam ki frissítéskor a plusz két kanál kovász kezdeményt, át raktam egy másik üvegbe és etettem tovább.
Így lett belőle 6 üveggel.

Ha nem akarunk ennyi kovászt, akkor a frissítéskor kivett kovász kezdeményt fel lehet használni galuskatésztában, kalácsban.

Szárítottam és fagyasztóba is tettem belőle.
Legalább van tartalékom és bármikor elővehetem.

Hűtőbe tárolva egy kanál kovász egy tárolóban, ennyi kell egy adag kenyér megsütéséhez.

Egy üveggel rá kentem a sütő papírra és a cserép kályhán megszárítottam.


Így is lehet tárolni ha jó száraz, jól zárható üvegben.

Egy részét mozsárban előtörtem és kávé darálóval ledaráltam.

Egy üveg kovászból ennyi lett.


és végül a kovásszal sütött kenyér.
A kovász készítés menete ahogy én csinálom,
Kell egy tiszta steril csavaros tetejű befőttes üveg és egy csak erre a célra használatos fakanál.
A legjobb a teljes kiőrlésű rozsliszt de lehet fehér lisztet is használni.

Ami nagyon fontos!
 Nem napra és időpontra kell etetni a kovászt!
Akkor kell etetni, ha már leállt a növekedése, emelkedése!
Jó keményre kell kikavarni, álljon meg benne a kanál.
Ha jó meleg a konyha, 23-28 fok, akkor lehetséges, hogy egy nap háromszor is tudunk etetni, mert nagyon aktívan dolgozik a kovász.
A víz mennyisége lehet picivel több vagy kevesebb, a liszt fajtályától függően!
Ha csak teles kiőrlésűt használunk, akkor egy picivel több vizet adunk hozzá!
A kenyér sütéshez használható kovászt legalább 12 x kell etetni!
12 etetést követően már lehet vele sütni.

1.
4 kanál langyos víz
3 evőkanál rozs liszt

12-13 óra elteltével (legalább 23 fokon), kicsi buborékok láthatók, megemelkedik, majd le áll a növekedése.

2.
3 evőkanál langyos víz
2 púpos evőkanál rozsliszt

3.
3 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt
2 evőkanál BL 55 liszt

4.
3 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt
2 evőkanál BL 55 liszt

5.
3 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt
2 evőkanál BL55 liszt

6.
Ki kell kivenni belőle 2 púpozott evőkanállal és egy másik üvegbe tenni.
Most kettő üvegben van a kovászunk és mindkettőt tovább etetjük.
3 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt
1 evőkanál BL 55 liszt

7.
3 evőkanál víz
2 evőkanál rozsliszt
1 evőkanál BL 55 lisz

8.
2 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt

9. 
Ki kell kivenni belőle 2 púpozott evőkanállal és egy másik üvegbe tenni.
Most kettő üvegben van a kovászunk és mindkettőt tovább etetjük.
2 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt

10.
2 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt

11.
Most kell kivenni belőle 2 púpozott evőkanállal és egy másik üvegbe tenni.
Most kettő üvegben van a kovászunk és mindkettőt tovább etetjük.
2 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt

12.
2 evőkanál langyos víz
2 evőkanál rozsliszt

Mikor megemelkedett és leállt a növekedése a kovásznak
készen áll az első sütésre!
A kész kovászt megemelkedés után hűtőben tároljuk és a sütés előtti napon kiveszünk belőle egy púpozott evőkanállal egy befőttes üvegbe, teszünk bele 6 evőkanál langyos vizet, 6 evőkanál lisztet (rozs, BL 55, vagy tetszés szerint) jól kikavarjuk és lezárjuk az üveget.
Reggel hozzá adjuk a többi hozzávalókat és kezdhetjük a dagasztást.
Receptek lentebb!
Minden receptnél változhat a víz mennyisége, attól függ milyen lisztet használsz! 
Figyelj a víz mennyiségére!

Itt találjátok meg egy nagyon finom burgonyás kenyér receptemet, ami természetes kovásszal készült!

Ropogós, illatos és sokáig friss marad. 
Eddig is nagyon finom kenyeret ettünk amit előtésztával sütöttem de a kovászos kenyér teljesen más.

Igaz időigényes, de csak a kelesztések miatt. Sok munka nincs vele, teszi dolgát. 
Egyszer megdagasztani,
 várni 20 percet,átgyúrni, 
ismét 20 perc, átgyúrni,
 ismét 20 perc, formázni
 és mehet a sütőedénybe!

Jöhet a hosszú kelesztés, meleg konyhában legalább bő három órán át.
Ha nincs ideális hőmérséklet akkor ez az idő akár a duplája is lehet.
Tetővel beborított sütőedényben sütjük 230 fokra előmelegített sütőben, beborítva 30 percig, majd le vesszük a tetőt és a szép aranybarna szín eléréséig sütjük.

Ha kiveszel 20 dkg sótlan tésztát a dagasztáskor, azt be teszed egy befőttes üvegbe, akkor annyi dolgod lesz, hogy figyeled az üveget és ha majdnem háromszorosára nőtt a tészta az üvegbe, akkor teszed be sülni a kenyeret.
Az üvegben levő tésztát a következő sütéskor használod, (akár aktív kovász nélkül is), hisz a tészta is kovászként működik!




Ezt a bejegyzésem figyelemmel követem és időközbeni tapasztalataimmal korrigálom!

Ha van kérdésed írj nekem, szívesen segítek!
atkariek@gmail.com











2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon kezdő vagzok.Hogyan számitsam ki menyi liszthez menyi kovászt tegzek_

Anira írta...

Szia! Hogyha az anyakovászból kiveszek és lesz 2 üvegem, akkor a 2. -at hogyan etetem tovább? És abból mikor kell kivenni a 3. üvegbe? Illetve a 12. nap után mindig hűtőben kell lenni az anyakovásznak és az 1. nap szerint etetjük tovább? vagy mi történik 12 nap után vele? Ha kiveszek belóle sütéshez egyszercsak elfogy.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...